Thursday, March 1, 2007

Prokrastinering - En grundkurs

Jag har ett - för att formligen vältra mig i eufemismer - aningens ambivalent förhållande till deadlines.

Att slutföra saker - oavsett om det gäller att skriva artiklar eller att se till att få en förknicklad tvättid - tycks mig ibland omöjligt. Trots hela busslaster goda intentioner blir väldigt mycket helt enkelt bara liggande, lagrandes såväl damm som dåligt samvete.

Jag fastnar liksom i annat. När jag sedan lyckas dra på mig en sjujäkla förkylning och ligger utslagen och hallucinerar ett par dagar påminns man plötsligt om allt det där man borde ha gjort. Drömmer feberdrömmar om Deadlines som jagar en genom ökenlandskap. När de får kroppslig form liknar de den där vita, nakna varelsen med ögon i händerna från Pans Labyrint. Fokus ligger liksom på 'Dead'.

Nå. Tillbaka på jobbet och tänker mig att jag ska ta tag i allt det där jag inte fått gjort under mina dagar i Gehenna. Som till exempel den där presentationen av mitt lilla privata helvete till forskningsprojekt. Självklart slås jag av en yrsel och huvudvärk av andra världskrigsklass. Verdammt.

(Förresten: när jag slog upp nya numret av TIME tycktes Pawel Zalewskis - ordförande i polska utrikesutskottet - ord ekas av skribenten Niall Fergusons i artikeln The Godfather. Zalewskis 'konspiratoriska retorik' - som jag uttryckte det - studsade rakt upp ur texten i ansiktet på mig:

"The key point is that Russia's geopolitical power has become a function of the value of its energy exports." ... "Russia is the only major power that has an interest in high energy prices. It is therefore the only major power with no interest in Middle Eastern stability."

Amerikanska analytiker tycks formligen leta efter någon att utmana, någon som inte är Kina (som faktiskt kan utmana dem). Likaså i Sverige piskas ryssskräcken upp. Amerikanske försvarsministern uttryckte det passande, när han - angående om Putins kritik av amerikansk utrikespolitik kunde ses som en återgång till mer frostiga relationer - i förra veckan konstaterade att de två länderna måste arbeta tillsammans, med tillägget "One Cold War was quite enough.")

Andra bloggar om: , , , ,

2 comments:

Malinka, som är... said...

Du borde äta mer järn. Det är bra mot yrsel och svimningar - har jag hört. Eller så kan du ta några mer lokala tips och ha grötomslag kring fötterna och dricka grönt te som smakar halm.

Jag är dock lite besviken på detta inlägg, jag såg verkligen fram emot en grundkurs i prokrastinering. Detta är en färdighet jag behärskar dåligt och just nu skulle jag verkligen behöva lära att skjuta upp saker. Så jag förväntar mig en lista samt lite hemuppgifter i denna prokrastineringskurs - annars vill jag ha pengarna tillbaka.

F said...

jag håller med Malinka, du borde äta mer järn. det finns bland annat i avokado och äpplen, så s å himla svårt är det inte att få i sig. jaq sitter just och dricker kaffe nu, efter att ha tränat yoga för första gången på 1000 år. mina triceps är som guld!

Övrigt: BARA TRE FÖRSTÄLLNINGAR KVAR! De som vill se en pjäs med fantastiska skådespelare och vackra kostymer, kom och se gengångare innan det är för sent! boka på gengangare@yahoo.com