Monday, March 12, 2007

Bättre sent än aldrig...

8 mars kom och gick. Som den brukar. I DN skriver Swanberg, på temat 'repliker man inte hör så ofta' att "jag tycker det är en alldeles lagom fördelning, det där med en kvinnodag per år och 364 av den andra sorten".

En vän påpekade att det i Ryssland faktiskt finns en mansdag, vilket då skulle göra de resterande dagarna 'könsneutrala'.

Poängen är väl just att dagen - som väl finns för att uppmärksamma kvinnors underordning - är ett undantag som bara än mer belyser det faktum att såväl gregorianska som kinesiska kalendrar domineras av icke-kvinnodagar. Dagar och veckor går, men faktumet att kvinnor världen över är underordnade män består liksom.

Affischen ovan är från Sovjet 1932. På den står det något i stil med "8 mars är dagen att rebellera mot kökets slaveri" och "Säg NEJ till hushållsarbetets förtryck!" Slagord som gäller då som nu. Men: jämställdhetskampen är idag av en annan karaktär.

Att avskaffa kvinnodagen känns som ett sunt steg som borde tas: anledningen är vi ska avskaffa den för att betona att every day is valentine, så att säga: att frågan om jämställdhet är av varje dag-karaktär.

Andra bloggar om: ,

5 comments:

Malinka, som är... said...

Hej själv! Så, återanvänder du bloggtexter i mail eller mail i bloggen?

Jag vaknade imorse efter mardrömmar om att vildhundar slickade mina tår. Att se fram emot: att kunna stänga av gaselementet i min lägenhet, så jag slipper drömma mardrömmar om att brinna inne. Tack för lektionen i prokrastinering, synd bara att den kom EFTER jag tagit på mig att kategorisera alla georgiska nyhetsinslag under -06/-07. Det är sånt som kallas ironi va? Allt bra i soliga Sverige?

Malinka, som är... said...

Jo, mardrömmar är ju som bekant något av min specialitet. Men alla ska ha en hobby. Tell you what, vi byter. Jag kan googla stolsbrottning om du katalogiserar artiklar. Jag försöker lura mig själv att tro att det är spännande och ger mig ett bra grepp om georgisk inrikespolitik, men kring halv 4 på eftermiddagen, då jag har lagom många timmar kvar börjar det kännas ungefär lika kul som det låter.

Vad borde du göra egentligen? När du inte googlar mina fritidsaktiviteter?

Malinka, som är... said...

Stolsbrottning = aktivitet för uttråkade ungdomar med kontorsjobb. Kräver tillgång till kontor, snurrstolar och för mycket fritid. Markera en linje på golvet. Sätt alla i sina respektive stolar. Efter detta ska du på given signal försöka knuffa alla andra över linjen, men behålla dig själv på rätt sida. Alla medel är tillåtna, förutom att ha fötterna på golvet.

Jag trodde alla kunde det här? Vad gör ni för att få tiden att gå? Men oroa dig inte, jag lär dig när jag kommer hem, och med tanke på medelåldern på UI så tror jag att du kommer ligga bra till.

Malinka, som är... said...

"din tillvaro är fortfarande så jävla Bulgakov!"

Du är bara avundsjuk! Du vill ju inget hellre än att också få roadtrippa i en Lada Niva med Miss Tbilisi och tuta på kor. Men du sitter på ett kontor utan stolsbrottningstraditioner. Mitt liv må vara Bulgakov, men ditt är The Office =)

Allt bra? Vadan dessa ambivalenta vårkänslor?

Malinka, som är... said...

JAG kan ha långt vågigt asymmetrisk hår (och är dessutom mycket snygg i det, låter det växa ut här nere så det kan fladdra alvlikt i vinden när jag hänger i diverse slottsruiner).

DU kan ha lång hår om du är:
a) svartrockare
b) Jesus

Sist jag såg dig var du ingetdera. Något du känner att du bör berätta?